IC Companys nyt medlem af Sustainable Apparel Coalition

Feb 19, 2013, 11:45

IC Companys er nyt medlem af Sustainable Apparel Coalition (SAC), der er et multistakeholder-samarbejde etableret af en gruppe førende bæredygtige virksomheder inden for tøj og fodtøj. Medlemmerne anerkender, at det både er en nødvendighed og en mulighed at adressere industriens Corporate Responsibility (CR) udfordringer i fællesskab. Medlemmerne består af mere end 80 tøj- og fodtøjsvirksomheder, leverandører og NGO’er, som arbejder for at reducere produkternes negative sociale og miljømæssige effekter globalt.

Baggrunden for IC Companys medlemsinvitation er koncernens arbejde med CR, der bygger på de samme værdier og principper, som dem man arbejder med i SAC. Der er tale om et globalt tiltag med nogle af de største aktører i branchen, som har besluttet sig for at samarbejde om at løse nogle af de store udfordringer modebranchen står overfor. ’Vi arbejder stenhårdt og fokuseret med CR og ser gennem et medlemskab af SAC muligheden for at tage skridtet videre og være med til at definere spillereglerne og arbejde sammen om at udarbejde fælles løsninger. Det tror vi er vejen frem i stedet for, at vi hver især kommer med vores egne tiltag, hvilket skaber frustration hos leverandørerne og forvirring blandt forbrugerne’ kommenterer Niels Mikkelsen, CEO.

I IC Companys tror vi på, at vi gennem samarbejde med de andre deltagere i SAC og en fælles industristandard har en mulighed for at bidrage til en mere gennemsigtig og bæredygtig modeindustri. Dette vil være til gavn for både forbrugere, leverandører og brands.

Derudover ligger et medlemskab af SAC i tråd med vores fokus på hvordan vi, gennem medlemskab af Dansk Initiativ for Etisk Handel, Business Social CompIiance Initiative og Kemikaliegruppen, kan finde løsninger og påvirke udviklingen udover, hvad vi kan opnå alene.

Endelig er det helt i overensstemmelse med vores fokus på uddannelse, der er et af de vigtigste midler til at kunne identificere potentielle CR problematikker. I SAC får vi adgang til et meget kvalificeret netværk, hvilket giver værdifuld indsigt i nye trends, udfordringer og muligheder.

SAC baggrund

SAC søger gennem et multistakeholder-samarbejde at opbygge en fælles tilgang til at måle og evaluere branchens CR arbejde. Ideen er at medlemmerne gennem samarbejde kan udvikle standarder og værktøjer og dermed udnytte ressourcerne bedst muligt.

I dag udgør medlemmerne af SAC ca. 35 % af verdensmarkedet for alt tøj og fodtøj og antallet af medlemmer stiger. Medlemmerne består både af brands, leverandører, kemikalieproducenter og eksperter fra universiteter og NGO’er. Eksempler på SAC medlemmer: Marks & Spencer, PPR, H&M, Inditex, Otto Group, Nike, Nordstrom, Levi Strauss, Esprit, Timberland og Patagonia.

SAC ‘ethos’: We are like sports competitors who train together to develop strengths and skills and bring out the best in each other.

IC Companys A/S

Niels Mikkelsen
Chief Executive Officer

Henvendelser vedrørende denne meddelelse bedes rettet til:

Morten Lehmann
Corporate CR Manager